Vitamine B12

Toen ik een aantal jaren geleden vegan werd las ik na een tijdje dat het handig is om b12 bij te slikken als je geen dierlijke producten eet. Dat had ik nog nooit gedaan dus liet ik mijn bloed testen. Daaruit bleek inderdaad dat mijn  vitamine B12 aan de lage kant was. Ik weet niet meer welke waarde het was, maar volgens mij rond de 140. Ik slikte een tijd b12 pilletjes en heb mijn bloed op een gegeven moment nog een keer laten testen. Toen zei de dokter dat alles weer prima in orde was.

Waarom B12?

B12 is een essentiële stof voor je lichaam. Het zorgt onder andere voor een gezonde stofwisseling in je cellen. B12 wordt vaak de ‘energieleverancier’ vitamine genoemd. Deze vitamine zorgt voor de aanmaak van rode bloedcellen, de aanmaak van serotonine (wat weer omgezet wordt in melatonine), een gezond zenuwstelsel en mentale gezondheid. Ook is het belangrijk voor de slaap- en stressregulering.

Symptomen van een b12 tekort

Een b12 tekort bouwt zich op en het kan zijn dat je pas na jaren symptomen krijgt. Dit betekent dus niet dat als je nu nog niks merkt je geen b12 tekort kan hebben. Hieronder een lijstje hoe je een b12 tekort kunt herkennen. Het zijn vaak vage klachten die je niet 1,2,3 kunt plaatsen.

-vermoeidheid/ weinig energie
-watten in je hoofd
-slecht slapen
-uitslag op je huid
-tintelingen in je lijf
-slechte coördinatie
-depressieve gevoelens
-spierzwakte
-geen concentratie of motivatie hebben
-bloedarmoede
-ontstoken tong
-gelige huidskleur
-nachtmerries/verstoorde slaap

In welke voeding zit b12?

B12 zit in producten afkomstig van dieren. Dus vlees, vis, eieren en melkproducten. Een aantal vegan producten, zoals sojamelk en edelgistvlokken worden soms verrijkt met b12. Vroeger zat b12 ook in de aarde, maar omdat deze tegenwoordig zo is uitgeput vinden we geen b12 meer in plantaardige voeding. Je kunt er dus vanuit gaan dat als je helemaal geen dierlijke producten eet je zeker een b12 tekort gaat krijgen. B12 wordt ook aangemaakt in je eigen lichaam, alleen op een plek in je darmen waar het al niet meer opgenomen kan worden. Je bent dus afhankelijk van voeding en supplementen om het binnen te krijgen. Dieren worden trouwens bijna altijd bijgevoerd met b12, omdat vleeseters anders ook niet genoeg binnenkrijgen.

B12 tekort bij vleeseters

Vleeseters kunnen ook een b12 tekort hebben. Dit komt vaak omdat de b12 dan niet goed opgenomen kan worden door het lichaam. Dit kan onder andere komen door problemen in het maag-darmkanaal, overmatig alcohol, suiker of koffiegebruik, medicijnen of na een operatie.

Ik was nogal ‘lucky’ doordat ik mee kon doen aan de cursus Eenvoudig Gezond. Die ik echt iedereen op deze planeet kan aanraden. Hierover binnenkort een blog! In deze cursus kwam ik er ook achter dat mijn b12 gehalte helemaal niet goed is. Zo’n 1,5 jaar geleden liet ik weer mijn bloed checken en volgens de dokter was het b12 niveau weer in orde. Ik wist tijdens de cursus niet meer wat de waarde was dus heb ik hem onlangs opgevraagd bij de huisarts. Het bleek 180 te zijn wat uitermate laag is. In Japan bijvoorbeeld is de onderwaarde 500 en in Amerika 300. In Nederland is deze nu nog 135. Echt onvoorstelbaar. De meeste artsen zijn niet goed op de hoogte van deze vitamine dus onderneem zelf actie als je vermoed dat je een tekort hebt. 

Voorkomen en herstellen

In de cursus kwam ik er ook achter dat de vitamine b12 supplementen (cyanobalamine) die ik neem bijna niet op te nemen zijn door het lichaam. Waarom niet? Deze moeten nog in het lichaam omgezet worden voordat ze werkzaam zijn en in veel gevallen wordt dan minder dan 5% opgenomen. Ga daarom altijd voor b12 supplementen met methylcobalamine en adenosylcobalamine. Dit zijn de actieve stoffen die goed worden opgenomen door je lichaam. Ik ben nu begonnen met de tabletten van het merk Vitals en ben heel benieuwd wat dit met mijn b12 gehalte gaat doen. Op de website van stichting b12 tekort kun je meer waardevolle informatie vinden.

Ga voor jezelf na of je genoeg vitamine b12 binnenkrijgt en slik anders een supplement bij. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met dit onderwerp!

Bronnen:

Cursus Eenvoudig Gezond van Anna Kruyswijk
Jesse van der Velde

19 Comments

  1. Inge 12 juli 2016 om 21:45 - Antwoorden

    Na 6 jaar vegetarisme vond ik het toch wel eens tijd om een vitamine B12 check te doen. Ik had last van symptomen en ik had ook gehoord dat je die vaak krijgt na ongeveer 5 jaar weinig/geen dierlijk voedsel. en ja hoor, ik zat net onder het laagste. 120 ofzo geloof ik. Ik hoefde nog net geen injecties, maar moest wel veel pillen slikken op een dag, Dit moest ik 2 maanden doen en toen moest ik weer testen. Nu werd ik ook getest op andere vitamine en ook daar had ik her en der een tekort. De vitamine hadden gewerkt, mijn waarde stegen en ik voelde me ook steeds beter. Toen ben ik nog een paar maanden doorgegaan met meerdere pillen per dag en daarna afgebouwd naar één per dag. Ik slikte overigens wel een heel vitamine B-complex. Dit was volgens mijn huisarts beter voor de opname van B12. De lijst met symptomen is overigens wel wat langer en uitgebreider dan hier in je blog beschreven. Gelukkig voel ik me nu weer goed.

    • Jolijn 13 juli 2016 om 08:45 - Antwoorden

      Wat goed dat je je weer stukken beter voelt nu. Ik heb ook een tijd een intensieve kuur gedaan en heb veel meer energie nu.
      Ben blij dat je je weer goed voelt! Liefs

  2. Anneloes 14 juni 2016 om 12:00 - Antwoorden

    Hey Jolijn,
    Ik heb een vraagje over de cursus. Ondanks dat je al zoveel weet over voeding had je dan toch wat aan de cursus? Heb je veel geleerd?

    • Jolijn 24 juni 2016 om 09:15 - Antwoorden

      Ha Anneloes,

      Ja ik heb zoveel geleerd! Anna is een lopende encyclopedie en weet oneindig veel over voeding. Wat ik ook top vond is dat je veel leert over de Ayurveda, de elementen en het bloedgroepdieet. En je gaat ontdekken welke voeding echt goed is voor jou. Aanrader!

  3. Marielle 16 mei 2016 om 10:03 - Antwoorden

    Bedankt voor de info. Ben zelf ook aan het kijken met welke tabletten ik ga aanvullen.
    Ik zag dat de tabletten van Vitals ook mannitol en xylitol bevatten.
    Wat zijn jouw gedachten hierover?
    Ik vind het lastig om iets te vinden waarbij de hulpstoffen ook okay zijn.
    (zag trouwens ook dat zelfs in de tabletten van Solgar cyanocobalamine zit…)

    • Jolijn 20 mei 2016 om 11:18 - Antwoorden

      Ha Marielle,

      Ik neem nu zelf de tabletten van AOV. Die voelen voor mij het beste nu. Vulstoffen zitten er ook in natuurlijk, wel van plantaardige oorsprong. Liefs

  4. Mirjam 13 mei 2016 om 12:31 - Antwoorden

    Hoi!

    Interessant verhaal, maar ik vraag me af wat dan wel een goede onderwaarde is. Wat is ok?
    En kun je ook te veel hebben?

    Dank je,
    Mirjam

    • Jolijn 13 mei 2016 om 12:37 - Antwoorden

      Ha Mirjam,

      Een te hoog b12 kan, maar komt niet veel voor. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken.
      Over een goede onderwaarde is geen eenduidig advies, maar ik heb veel op internet gelezen en met mijn natuurarts gesproken en volgens hen kun je beter aan de hoge kant zitten. Dus rond de 400-600.

      Groetjes Jolijn

      • Mirjam 16 mei 2016 om 15:32 - Antwoorden

        Dank je wel voor je reactie!

  5. Iris 13 mei 2016 om 12:22 - Antwoorden

    Ik vermoedde ook dat B12 bijnemen voor mij wel handig kon zijn, dus ik heb een b12 mondspray aangeschaft met de werkzame variant inderdaad:) voor heb ik nooit laten checken maar uit m’n bloedtest vorige maand kwam naar voren dat mijn B12 flink hoog is dus het slaat wel aan;)! Maar voor vleeseters is dit inderdaad heel belangrijk, omdat die vaak denken dat het iets is dat alleen onder vega’s speelt en dat is helemaal niet zo:)

  6. SW 13 mei 2016 om 12:22 - Antwoorden

    Overigens kun je ook het beste zuigtabletten nemen, aangezien b12 maar in een klein stukje van je maag kan worden opgenomen, dus dan moet die vitaminepil precies op de goede plek terecht komen. Via je slijmvliezen in je mond wordt het dus veel beter opgenomen dan in je maag.

  7. Patricia 13 mei 2016 om 11:08 - Antwoorden

    Hoi Jolijn,

    Ik heb even een vraagje over jouw B12 verhaal.
    Jij slikt dus de methylcobalamin omdat deze het beste opgenomen wordt?
    Nu ben ik zelf ook volop aan het uitzoeken geweest en volgens wiki veganisme staat juist dat deze vorm onstabiel is en de cyanocobalamine stabieler.
    Daarom heb ik dus deze gekocht.
    Ik raak in de war hihi,misschien afwisselen?
    Wat vind jij?

    Bedankt trouwens voor je heerlijke recepten op je blog,ik maak er regelmatig wat van.

    Groetjes Patricia.

    • Jolijn 13 mei 2016 om 12:42 - Antwoorden

      Ha Patricia,

      Methylcobalamin is de actieve, natuurlijk stof die ook in voeding voorkomt waardoor hij beter kan worden opgenomen. Cyanocobalamine is synthetisch en daardoor vaak ook goedkoper. Ik heb ook het gevoel dat de pillen die ik nu heb veel beter aanslaan. Cyanocobalamine moet ook nog in het lichaam omgezet worden na de actieve vorm en dat gaat vaak niet goed, waardoor het bijna niet opgenomen wordt. Je kunt er hier nog meer over lezen: http://b12vitaminetekortpodium.blogspot.nl/2011/06/vitb12-niet-alle-cobalamine-vormen-zijn.html

      • Jacky 13 mei 2016 om 16:04 - Antwoorden

        Graag stuur ik mijn reactie op al het voorgaande. Diverse hier boven vermelde info is niet correct. Op eigen houtje B12 gaan gebruiken heeft nadelen, je kunt een hogere waarde in het bloed meten waardoor je denkt dat het goed gaat maar ondertussen is er een tekort op weefselnivo. Met andere woorden je kunt toch een tekort hebben (opname stoornis) met alle ellendige gevolgen hiervan. Zodra je start met B12 vitamine tabletten of injecties is testen zinloos, de waarde zal altijd omhoog gaan. Daarom bij verdenking op te lage B12 (<300) eerst laten testen en niets slikken. Verder moet er meer getest worden dan alleen B12 om te ontdekken waar het probleem zit. Er is in NL een research group B12 deficienty die toonaangevend zijn en deze zomer het eerste Europese B12 instituut zullen openen in Rotterdam waar je met alle vragen terecht kunt. Alle info kun je vinden op https://b12researchgroup.wordpress.com/over/
        Verder is de volgende website ook een wetenschappelijk onderbouwde bron van informatie: http://home.kpn.nl/hindrikdejong/
        Net als de website van stichting B12 tekort.
        Op facebook kun je met je vragen terecht bij de groep 'B12 tekort de vergeten ziekte'. Zij staan in contact met de research group.
        Is het mogelijk voorgaande foutieve info te verwijderen of aan te passen? Dat scheelt een hoop leed.
        Succes allemaal 🙂

        • Jolijn 15 mei 2016 om 16:02 - Antwoorden

          Ha Jacky,

          Dank voor je uitgebreide reactie. We hebben ook al even contact gehad via de mail en ik ga meteen even de website van stichting b12 tekort toevoegen aan het blog.

          Groetjes Jolijn

      • Patricia 23 mei 2016 om 09:15 - Antwoorden

        Bedankt Jolijn,ook voor de uitgebreide link naar de website.
        Hoe vaak neem jij zo,n pilletje?

        Groetjes Patricia.

        • Jolijn 25 mei 2016 om 15:33 - Antwoorden

          Ha Patricia,

          Op dit moment 2 per dag, maar in een normale situatie kun je er 1 nemen (indien je geen tekort hebt).

Geef een reactie