Virgin Mojito Smoothie

mojito-smoothie-green-vegan-recipe

Door Sjoerd

Een powernap kan geweldig zijn om weer op krachten te komen, maar soms heb ik er gewoon even geen zin in. Ik ben journalist en begin een paar keer per week om vijf uur ’s ochtends. Als je zo vroeg opstaat dan móet je haast wel een siësta houden, maar het kan ook lekker zijn om te profiteren van het feit dat ik al vroeg vrij ben.

Kun jij wel wat extra energie gebruiken overdag? Dit zijn volgens mij de vier beste alternatieven voor een verduisterde slaapkamer en oordoppen:

Sporten

Van een stukje intensief sporten – ik hou van hardlopen, Jolijn ook, maar zij gaat nog liever hoepelen – word je écht weer wakker. Pas alleen op dat je niet te lang sport, want dan wordt je moe en sluiten vroege-wekker-moe en sportmoe een verbond om samen je oogleden dicht te trekken.

Socializen

Afspreken met een vriend of vriendin en dan zo’n echt lekker onzin gesprek hebben dat je alleen kunt hebben als je elkaar al lang kent of allebei geboren bent met een Bluetooth-verbinding die altijd voor dezelfde golflengte zorgt. Dat geeft zó veel energie. Het mag trouwens ook een inspirerend gesprek zijn met iemand die je nog niet kent. Zo kregen Jolijn en ik heel veel energie toen we in Nijmegen waren om met Natascha van Novia Verde te praten over een samenwerking.

Eten of drinken

Deze is tricky, want eten kan er ook voor zorgen dat je juist slaperig wordt. Koffie drink ik bijvoorbeeld liever niet te veel, want daar kun je onrustig van worden. Ook zijn heel zoete dingen een slecht idee want een sugar crash zorgt voor constante ups & downs. Het beste kun je gaan voor iets dat licht verteerbaar is, zoals een miso-soepje (recept in het Vegadutchie kookboek) of een niet te zoete smoothie, eventueel met een vleugje cayennepeper voor een extra boost. Het liefst voeg je ook wat eiwitten toe die zorgen voor langdurige energie. Dit doe je door bijvoorbeeld een theelepel amandelpasta aan je smoothie toe te voegen of wat sesamzaadjes over je smoothie heen te strooien.

Maken

Iets creatiefs doen werkt misschien nog wel het beste voor mij. Het zijn de monomane dingen die me helemaal opslokken, waardoor ik écht toekom aan ontspannen. En ontspannen is bijna net zo goed als uitrusten. Schrijven heb ik de laatste tijd te weinig gedaan, ironisch genoeg mede door de drukte van het werken aan het Vegadutchie kookboek. Wel heb ik eindelijk een lijst gemaakt voor de poster van Trouw die ik al bijna een jaar in huis had en heb ik af en toe ontspannend in onze balkontuin kunnen wroeten.

mojito-smoothie-green-vegan-mint

Aan het einde van een eary-bird-shift op mijn werk heb ik dit receptje verzonnen, dus ik scoor twee uit vier van de lijst hierboven. Het was een te koude en regenachtige juli-dag. Het zinnetje ‘Go home oktober, you’re drunk!’ spookte door mijn hoofd. En toen kreeg ik zin in een zomerse cocktail om het wat draaglijker te maken. En dat is gelukt!

Jolijn en ik drinken echt niet veel, maar de virgin cocktails (zonder alcohol) op de kaart sla ik over zonder ze te lezen, want die spreken me niet aan. Deze mojito is een smoothie en dan mag het wel, vind ik. Proost.

Virgin mojito smoothie

2 personen

drie grote of vier kleine, rijpe avocado’s
8 ijsklontjes
400 ml rijstmelk
sap van twee limoenen (of drie als er weinig sap uitkomt)
twee kleine handjes muntblaadjes (bewaar wat mooie blaadjes voor de garnering)
2 medjouldadels

Doe de ijsklontjes in de blender en zet die alvast even aan. Als je niet zo’n goede blender hebt, maar wel een keukenmachine dan kun je ze het beter daar in doen. Ontpit de dadels en voeg die toe. Schil de avocado’s en ontpit ze en voeg die met de rijstmelk, het limoensap en de muntblaadjes toe. Laat alles draaien tot je een gladde smoothie hebt. Voeg eventueel wat water toe als hij nog wat te dik is. Drink op met een rietje.

mojito-smoothie-green-vegan-healthy

One Comment

  1. Silke 23 juli 2015 at 11:38 - Reply

    Jum, deze ziet er heerlijk uit! Ik gebruikte nog nooit avocado in een smoothie, dus ben hier wel benieuwd naar…

Leave A Comment