Ken jij het al: Functional Training? + Give Away!

Evodie-training

Een paar maanden geleden vroeg Evodie Koolstra van Effective Moves me om een paar keer met haar te komen trainen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit iets had met krachttraining en dat ik me liever focuste op dansen en yoga. Ik besloot er toch voor te gaan. Iets buiten je comfort zone doen is nooit een slecht idee!

Zes weken trainde ik een uur per week met Evodie én ik vond het leuk! Ik had verwacht dat ik saaie fitnessoefeningen in een studio zou gaan doen. Integendeel. Iedere training was buiten in de frisse lucht. De oefeningen werden afgestemd op mijn lichaam zodat ik precies de goede spieren trainde. De meer standaard oefeningen als squats en lunges werden afgewisseld met coole moves met een houten zwaard en simpele maar zeer effectieve oefeningen zoals gaan liggen en dan zo snel mogelijk weer opstaan. Evodie pushte met tot het uiterste, maar zag mijn grenzen ook goed. Na iedere training fietste ik met een grote glimlach weer terug naar huis en voelde ik me superkrachtig.

Evodie-functionaltraining

Wat is functional training precies? Evodie legt het uit.

Bij FT vormen de dagelijkse bewegingen het uitgangspunt. In plaats van geïsoleerde spieren te trainen, train je meerdere grote spiergroepen tegelijk. Het geïntegreerde trainingsprogramma zet basisvaardigheden zoals coördinatie, lenigheid, uithoudingsvermogen, kracht en snelheid in om de persoonlijke doelstellingen te bereiken. Aan de hand van jouw trainingsdoelstellingen stel je samen met de trainer een programma op dat past binnen je agenda en bij jouw ambities. Met zo´n resultaatgerichte manier van trainen kun je met twee trainingen van 30 tot 40 minuten per week al fysieke fitheid bereiken. Het trainen kan in je eigen huis, maar in de buitenlucht krijg je natuurlijk een goede dosis extra frisse lucht. Buiten trainen omvat veel meer dan hardlopen alleen; er zijn allerlei trainingen denkbaar met wat er in je tuin, de natuur en aan straatmeubilair te vinden is.

Wat zijn de voordelen van FT in vergelijking met andere sporten?

Ik zie functioneel trainen meer als aanvulling op andere sporten en niet als beter. Het is vaak zo dat mensen vanuit hun interesse eenzijdig trainen. Zij doen bijvoorbeeld alleen aan duursporten zoals wielrennen of hardlopen en vergeten de noodzakelijke ondersteunende krachttrainingen, core stability en stabiliteit te trainen. Of andersom de mensen die veel van krachttraining houden en vergeten hun uithoudingsvermogen en mobiliteit te trainen. En de yogaliefhebber die lenig is en een sterke core heeft, maar die het aan uithoudingsvermogen en kracht ontbreekt. Zo zijn er nog talloze variaties op te noemen. Het lichaam is in mijn ogen ontworpen om in alle basisvaardigheden zoals coördinatie, lenigheid, cardiovasculair- en spieruithoudingsvermogen, en snelheid beoefend te zijn. En-en dus in plaats van of-of, want op de lange termijn raakt je lichaam fysiek uit balans met blessures als gevolg.

Wat betekent sport voor jou?

Sport is voor mij onmisbaar! In welke vorm dan ook, want ik heb veel verschillende sporten die ik echt leuk vind. Wat ik telkens terugvind in mijn sporten is de focus en aandacht houden op waar je fysiek mee bezig bent en niet afdwalen, van binnenuit voelen dat je leeft en bruist van energie, je eigen kracht leren kennen, remmen los en er vol voor gaan. En het gevoel achteraf is heerlijk!

Hoe eet je op een gemiddelde dag? 

Ik eet gemiddelde 3x per dag en ik vind variatie heel belangrijk. Ik heb een Franse opvoeding gehad en geniet van uitgebreid en vers eten. Van alles wat en met mate, daar komt het simpel gezegd op neer. De Nederlandse gewoontes van iedere dag hetzelfde ontbijt, boterhammen en weinig gevarieerde diners zijn niet aan mij besteed.

Ondanks mijn drukke leven met werk, een gezin en sociaal leven maak ik altijd tijd voor voedzaam en vooral lekker eten. Gelukkig staat mijn man daar hetzelfde in en ook onze dochters hebben het in de vingers.

Ik vind het heel belangrijk om tijdens mijn maaltijden een combinatie te hebben van gezonde vetten, eiwitten en koolhydraten. Ik eet praktisch alles, maar met mate. Het enige waar ik dagelijks echt veel van eet op een dag zijn verschillende groenten. Eigenlijk simpelweg bij iedere maaltijd, dat vind ik echt heerlijk en voel me daar het fitst bij.

Heb je een ultieme tip om gezond te blijven?

Zorg voor genoeg stress en prikkels op een dag die je uit je comfortzone dagen op welk vlak dan ook. Dit houd je scherp en zorgt voor persoonlijke groei. Maar, en deze is belangrijk. Die dagelijkse uitdagingen moet je aanvullen met een andere dagelijks gewoonte: rust en plezier om van die stress te herstellen. Denk aan de pijl en boog. Een boog die te veel gespannen staat is knapt op termijn, maar een boog die nooit of nauwelijks gespannen wordt verslapt en wordt ook onbruikbaar. Dus in één woord komen we uit bij het cliché: BALANS.

Dus, kom dagelijks fysiek en mentaal echt in actie en rust daar diezelfde dag nog lekker van uit door plezier te hebben, goede voeding en voldoende slaap!

Het Functional Training Netwerk is een kwaliteitslabel voor personal trainers die dezelfde functionele visie delen. Een personal trainer als Evodie heeft een vooropleiding, massa’s ervaring, goede referenties en werkt in teamverband met dokters, osteopaten, fysiotherapeuten en voedingsdeskundigen. Er zijn meer dan 20 erkende functional trainers in België en Nederland

GIVE AWAY

Wil jij ook voelen waartoe je lichaam allemaal in staat is? Goed! Ik mag namelijk 1 privé training weggeven waarin Evodie jou een uur lang traint. De oefeningen die je leert kun je meteen thuis toepassen en misschien word je wel geïnspireerd vaker te gaan trainen?! Vertel hieronder in een reactie wat jouw manier is om je lichaam in shape te houden en win een privé sessie! De winnaar wordt volgende week maandag bekend gemaakt. PS. De training vindt plaats in Amsterdam.

Evodie-abs
2015-10-09T12:30:50+00:00Sport & Ontspanning|20 Comments

20 Comments

  1. […] Gaandeweg nam ik de tijd om ook haar blogs te lezen die vooraf gaan aan de recepten en werd ik benieuwd naar haar visie op voeding, bewegen en lifestyle.  Ik zocht contact met haar en het klikte meteen.  Zij leerde functional trainen door met mij in de buitenlucht één op één te trainen. Hier lees je haar ervaring. […]

  2. […] Gaandeweg nam ik de tijd om ook haar blogs te lezen die vooraf gaan aan de recepten en werd ik benieuwd naar haar visie op voeding, bewegen en lifestyle.  Ik zocht contact met haar en het klikte meteen.  Zij leerde functional trainen door met mij in de buitenlucht één op één te trainen. Hier lees je haar ervaring. […]

  3. Nicole 15 oktober 2015 at 19:03 - Reply

    Tja Hoe moet ik beginnen yoga vind ik zalig en is echt mijn ding Ik loop veel in het bos Maar die kilo’s ik krijg ze er niet af wanhopig word ik er van
    Dus miss dat die training echt iets voor mij om de knop om te draaien Wil zo graag 🙏🏻😘💋

  4. Fabienne 13 oktober 2015 at 10:24 - Reply

    Ik sport veel, vind het heerlijk: zumba heerlijk 2x per week uitleven op muziek en dat is heel wat voor een persoon met het ritmegevoel van een aardbei, bodypump 2x per week voor de spieren, 2x per week mijn eigen circuitje (cardio en beetje kracht) in de sportschool, 3x per week gerichte spiercircuitjes thuis en dan nog (door)wandelen en renfietsen. En toch heb ik af en toe het gevoel dat het niets oplevert (behalve plezier en een fit gevoel). Dus een keer begeleid trainen lijkt me heerlijk!!!

  5. Sjoerd 12 oktober 2015 at 10:45 - Reply

    Bedankt voor al jullie reacties! Heel leuk om te lezen. De winnaar is geworden: Suzan!!! Gefeliciteerd en veel plezier bij Evodie!

  6. Thirza 11 oktober 2015 at 20:10 - Reply

    Lijkt me heerlijk om,naast yoga,weer bezig te zijn op een manier die ik ken vanuit de karate,maar door mijn polsblessure al heel lang niet meer gedaan heb. Dit zou een goede motivator zijn om ook weer op deze manier met mezelf bezig te gaan.

  7. Monique 10 oktober 2015 at 21:28 - Reply

    Ik weet niet of ik zo’n privé training wel aandurf!! Smokkelen met een oefening is er niet bij vrees is. Het zou wel goed voor me zijn. Ik die yoga en hardlopen maar mijn core is niet stevig genoeg. Daar loop ik steeds weer tegenaan. Steeds weer kleine blessures. Vanuit lage plank naar hoge plank vanuit core…forget it. Hoe doe je dat??? Functional training ehhh misschien dan;-)

  8. Monique 10 oktober 2015 at 20:49 - Reply

    Graag zou ik zeggen, ware het niet dat ik enigzins huiverig ben hoe mijn lichaam zal reageren.
    Ik ben 3x in de week in de sportschool te vinden, half onder begeleiding en half eigen losse training. Verder zit ik eigenlijk niet stil, fietsen en lopen. Ik ben mij tevens gaan verdiepen in voeding ( wat zit er in, wat doet het met je lijf ), sinds 3jr ook vleesvrij gaan eten waardoor ik enigzins uit balans ben geraakt in de wereld van het vegetarisme en probeer zo goed mogelijk alles op een lijn te krijgen. Nu zit er wel een kleine deuk in het geheel en dat is dat ik ooit gediagnosticeerd ben met MS, maar ik weet dat dankzij het bewegen ik mijn lichaam nog steeds staande weet te houden. wat dan ook wel n uitdaging zal zijn die ik maar al te graag aan zou gaan. Durf jij? 😉

    • Alex 18 mei 2017 at 06:51 - Reply

      Great article but it didn’t have evgthryine-I didn’t find the kitchen sink!

  9. Suzan 9 oktober 2015 at 20:11 - Reply

    Yessss please! In mijn drukke gezin is tijd maken om te sporten een ware strijd!!! Maar zo belangrijk om je hoofd leeg te maken en even met jezelf en je lichaam bezig te zijn. Ik zou heel graag eens iemand naar me willen laten kijken en me de juiste oefeningen aanleert die bij mijn lijf en doelen passen. Ik ben het spoor echt een beetje bijster door al de tegenstrijdige verhalen rond sporten en balans. Ik ga maar weer eens duimen hihi. Ook een sport toch? ; )

  10. Rosalie 9 oktober 2015 at 18:34 - Reply

    I don’t want this.. I need this!! Je lichaam is je alles. Ik eet healthy, maar vind voornamelijk sporten belangrijk en leuk! Ik ben een vechter en vaak te fanatiek! Dussss.. Ik kickboks, ik vind yoga heerlijk om bewust te worden van mijn lichaam en ik ben geen hockeymeisje en toch speel ik hockey. Bootcamp is niet mijn ding.. En kracht training lijkt mij ook helemaal niks. Bij het toch eenmaal proberen bleek dat mijn core niet sterk genoeg is. Tijd om over te gaan naar een goede combinatie van conditie en kracht, maar wel fun! Please help me out 🙂 <3 X Roos

  11. Bianca 9 oktober 2015 at 16:52 - Reply

    Leuk artikel! Ik heb Evodi ontmoet bij de opleiding fitnesstrainer A. Toen zag ik al dat zij een top trainer ging worden.
    Ik sport graag en veel maar blijf teveel in mijn comfort zone waardoor er weinig resultaat te zien is.
    Verder eet ik gezond maar snoep teveel.
    Graag zou ik een training van haar krijgen voor nieuwe inspiratie en uit mijn comfortzone te komen .

  12. Sanne 9 oktober 2015 at 14:07 - Reply

    Dit klinkt heel leuk! Ik zou het graag eens uitproberen! Vooral dat het ook in de buitenlucht kan, spreekt me erg aan. Ik doe op dit moment aan yoga (Ashtanga, Hatha en Yin) en ik eet gezond en probeer hierin naar mijn lichaam te luisteren. Ik zou wel graag nog wat meer kracht en uithoudingsvermogen willen!

  13. Linda 9 oktober 2015 at 14:05 - Reply

    Dit artikel komt voor mij als een geschenk uit de hemel. Het klinkt precies als de training waarnaar ik al een tijd naar op zoek ben. Ik hou mijn lichaam in shape door bewust te eten, heel weinig vlees en verder veel veganistisch, veel groenten en raw. Aan beweging doe ik yoga en veel dans. Zelf geef ik dansmeditatie. Maar ik merk dat mijn lichaam behoefte heeft aan training om uithoudingsvermogen te verhogen en ook aan krachttraining. De sportschool is niet voor mij weggelegd, de natuur wel!!

  14. Marloes 9 oktober 2015 at 12:55 - Reply

    Leuk artikel! Ben heel benieuwd naar deze training.
    Ik at altijd gezond (veel groente, fruit en noten, weinig vlees en suiker) om in shape te blijven, maar sinds kort sport ik twee of drie keer per week met Onefit. Yoga, barre workout, ballet, high intensity interval training, ik probeer nu van alles uit. Dus zou dit graag eens uitproberen!
    Liefs
    Marloes

  15. Elsa 9 oktober 2015 at 11:06 - Reply

    Wat een leuk artikel!
    Bijna een jaar geleden werd er coeliakie bij mij ontdekt. Na mijn lichaam lang als ziek te hebben gezien en de langzame maanden van werken aan herstel is het nu tijd voor de volgende stap: weer trots op en blij met mijn lichaam zijn. Ik doe aan Yoga en ga met mijn nieuwe doel 3x per week naar de sportschool sinds deze maand. Ook studeer ik binnenkort af in health&nutrition en spendeer ik een flink aantal uren per week in de keuken.
    Zou leuk zijn als ik deze win: ik ben erg nieuwsgierig!

  16. Wiëna van den Berg 9 oktober 2015 at 10:51 - Reply

    Wat leuk! Ik begin maandag met een proefles Barre concept, meer een mix tussen pilates/yoga en ballet. Dit zou een goede aanvulling zijn voor mijn nieuwe sport plan. Doordat ik druk bezig ben met het afronden van mijn studie (scriptie horror) naast fulltime werken is het sporten er redelijk bij in geschoten, maar ik merk nu echt aan mijn lichaam en energie dat ik echt weer even een uurtje (of twee..) vrij moet maken om aan mijn conditie te werken.

  17. Dominique 9 oktober 2015 at 10:28 - Reply

    Wat goed om iemand zo enthousiast te horen over sporten! 🙂 Ik ben dagelijks bezig met nieuwe – gezonde – recepten uitproberen, ik doe aan yoga, dansen en fitness. Nu blijft het voor mij altijd de uitdaging wat de goede balans is en wat mijn lijf precies wanneer nodig heeft. Functional Training lijkt me écht iets voor mij om te proberen!

  18. Ingeborg 9 oktober 2015 at 09:08 - Reply

    Wat gaaf ik ben wel benieuwd of dat wat voor mij is! 9 maanden na m’n zwangerschap ben ik ziek geworden en uiteindelijk in juni een darmoperatie ondergaan. Na 6 maanden ziekte en herstel heb nog steeds geen energie en wil graag weer fit voelen!

    Ik eet vega, gezond en neem ook lekkere smoothies

    Voorheen reed ik paard, deed ik aan fit20 en nu ben ik al moe van 10 minuten (ondersteund) hard fietsen bluhh

    Hopelijk mag ik deze uitdaging aangaan 😀

  19. Maaike 9 oktober 2015 at 08:42 - Reply

    wat een leuk artikel! Natuurlijk eten ik vega. Daarnaast loop ik graag hard, doe ik aan Yoga en dans ik. Allemaal positieve en goede energie!

Leave A Comment