Intuïtief eten

Ken je dat? Dat je in de herfst cravings hebt voor pompoen en zoete aardappelen en dat je er in de lente niet meer aan moet denken. Of dat je in de zomer gemakkelijk een paar salades en vers fruit wegeet, maar in de winter al rillingen krijgt als je eraan denkt. Dat je als je misselijk bent automatisch naar een banaan of rijstwafel grijpt of als je ziek bent geweest minder gaat eten. Maar ook naar koffie en zoetigheid grijpen als je geen energie hebt of naar patat en chocola als je je rot voelt.

Ik geloof in intuïtief eten. Naar je lichaam luisteren, maar tegelijkertijd ook je gezond verstand gebruiken. Ik denk dat dit dé manier is om dichtbij je meest optimale dieet te komen. We worden overspoeld met wetenschappelijke onderzoeken. Je kunt ‘noten gezond’ en ‘noten ongezond’ intypen en zult voor beide duizenden resultaten krijgen. Wetenschappers zijn het vaak niet met elkaar eens. Wat je ook veel ziet is dat bepaalde stofjes uit voedingsmiddelen los worden onderzocht, dan wordt er niet meer naar het hele product gekeken. Hierdoor mis je wat het voedingsmiddel nou écht met je doet.

Intuïtief eten betekent wat mij betreft dat je onderzoek doet naar wat eten met jou! doet. Dat je niet op de automatische piloot eet, maar dat je opmerkt hoe je je voelt na het eten of drinken van bepaalde voedingsmiddelen op verschillende momenten. Dat je naar je cravings luistert, die hebben namelijk altijd wel iets nuttigs te vertellen. Niet dat als je alleen zin hebt in zoet je daaraan moet toegeven, maar je kunt je afvragen waar dat door komt en wat je eraan kunt doen. Bijvoorbeeld meer zoete groenten eten, zoals pompoen of zoete aardappel, of zelfs in therapie gaan. Zoet is de smaak van de veiligheid dus misschien zit je wel niet lekker in je vel en heb je daardoor enorme cravings.

Soms eet ik maandenlang vegan en opeens (vaak als ik ongesteld moet worden) voel ik dat ik behoefte heb aan eieren of zelfs een stukje vis. Het is een hele sterke drang die uit het diepste van mijn lichaam komt. Ik luister dan naar dit gevoel en eet het. Vooral tijdens mijn burn-out voelde ik soms dat ik dierlijke eiwitten nodig had. Sjoerd zag me soms dan al etende opknappen. Ik wil hiermee niet zeggen dat je persé iets dierlijks moet eten. Ik eet zelf ook 98% van de tijd vegan, maar meer dat het luisteren naar de behoeften die jij hebt belangrijk is. Ieder persoon heeft iets anders nodig. Dit kan ook per dag verschillen, per seizoen, per gemoedstoestand etc. Ik ben groot voorstander van een gezond basisvoedingspatroon aanwennen en vanuit daar meer contact maken met je lichaam.

Intuïtief eten betekent ook dat je soms voelt dat je dat patatje, cakeje met suiker of wijntje gewoon kunt nemen. Ik hou van uitzonderingen en ben er helemaal voor. Zolang we ons er niet in verliezen is er niks aan de hand. Als je weerstand laag is en je bent moe is het waarschijnlijk geen goed idee om voor de ongezonde optie te gaan. Voel je je prima en zit je gezellig met vrienden op het terras, dan hoef je jezelf niet te beperken met regels. Het leven is vooral ook genieten. Gezond eten = genieten, maar alles even loslaten óók.

Om nog even terug te komen bij “naar je lichaam luisteren én je gezond verstand gebruiken”; koffie vind ik hier een perfect voorbeeld van. Je lichaam zegt: ik heb energie nodig, nu! Luister je alleen naar dit oppervlakkige signaal en grijp je meteen naar een sterke espresso of geef je je lichaam wat het écht nodig heeft? Rust bijvoorbeeld of een kop kruidenthee en een gezonde maaltijd.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het contact maken met je lichaam en een gezond basisvoedingspatroon ontwikkelen? Kijk dan even op mijn Coaching pagina.

2015-08-10T09:45:26+00:00Coaching, Voedingsfilosofie|4 Comments

4 Comments

  1. Cecilia 10 augustus 2015 at 14:52 - Reply

    100% mee ens!

  2. Susanne 10 augustus 2015 at 14:00 - Reply

    Ik ben dit ook aan het ontdekken, alleen al door goed luisteren naar of ik vol zit of niet is al een hele belangrijke vaardigheid.. dat deed ik eerst nooit! Maar mooi geschreven dus!

  3. Yaas 10 augustus 2015 at 09:42 - Reply

    Fantastisch artikel! 🙂

  4. Intuïtief eten - LikeFood 10 augustus 2015 at 09:36 - Reply

    […] Bekijk het hele artikel […]

Leave A Comment