Hoogsensitief & Voeding

hoogsensitief-hsp-voeding

Snel geprikkeld, vaak moe, energie van anderen heel goed aanvoelen, maar tegelijkertijd heel snel enthousiast zijn, intens kunnen genieten van dansen en muziek en snel ergens induiken. Slechts een paar voorbeelden die ik ervaar als HSP’er (hsp=hoog sensitief persoon, oftewel iemand die extra gevoelig is). Het leven kan voor mij af en toe erg overweldigend zijn. Een ritje door de stad kan zo vermoeiend zijn dat ik daarna een tukkie moet doen om bij te komen. Maar als ik eenmaal in de flow zit, vaak met dansen, dan kan ik juist ook weer uren doorgaan. Ik ben niet het type HSP’er dat zich alleen maar afzondert. Ik houd ook juist van feesten, avonturen en reizen.

Meer HSP’ers?

Ik merk dat steeds meer mensen om me heen zich overprikkeld of overgevoelig voelen. Of dat nou komt door het moderne leven, de opkomende informatie over hoogsensitiviteit of dat we ons bewuster van onszelf zijn. Er zijn natuurlijk ook best veel prikkels tegenwoordig. We hebben te maken met oneindig aantal keuzes, een overdosis aan informatie en door social media  zijn we altijd verbonden met alles en iedereen. Dit kan zowel voor overprikkeling van je lichaam zorgen als van je geest. Mijn lichaam was al zo lang overprikkeld (zonder dat ik het doorhad) dat ik uiteindelijk een burn-out kreeg. Een enorme eye-opener waardoor ik nu beter let op mijn grenzen.

Hoogsensitiviteit & Voeding

En op mijn voeding! Voor iedereen is balans belangrijk, maar als HSP’er is het nóg belangrijker. Het eten wat je in je mond stopt wordt omgezet in energie. Dit kan rustige energie zijn, maar ook oppeppende. Voel ik me geprikkeld of moe, dan let ik beter op wat ik eet.

Ik hoop dat ik jou op weg kan helpen met dit lijstje van balans & onbalans voeding!

Balans voeding

♥Linzen, bijvoorbeeld in een soep of salade
♥Volkoren granen (rijst, haver, boekweit, amarant, gierst, zuurdesembrood)
♥Soepen, zoals linzensoep of een groentesoep
♥Kokosproducten
♥Groene bladgroenten, zoals spinazie, boerenkool en palmkool
♥Zoete groenten (pompoen, zoete aardappel, bieten, pastinaak, knolselderij)
♥Noten en zaden – vooral zonnebloempitten en pompoenpitten*
♥Warme dranken (chai thee, golden milk, kruidenthee, vooral kamille)
♥Warm bad of douchen
♥Yoga of wandelen
♥Natuur

*daar zit veel magnesium in, een mineraal dat voor een relaxt lichaam zorgt.

Onbalans voeding

-Koffie en zwarte/groene thee
-Alcohol
-Frisdranken
-Veel zout
-Suiker (vermijd ook suikervervangers)
-Gefrituurd eten
-Veel olie
-Witmeel producten als witte pasta, witte rijst, witmeel
-Harde muziek
-Veel verkeer
-Grote groepen mensen

Probeer als je je geprikkeld, moe of overweldigd voelt zoveel mogelijk uit de balans voeding te eten. Dit zorgt ervoor dat je lichaam niet nog meer extra prikkels krijgt. Bijvoorbeeld van cafeïne. Cafeïne zorgt ervoor dat je lichaam meer adrenaline aanmaakt en je je gestrester voelt. Het put ook de bijnieren uit, waardoor je op den duur in combinatie met stress zelfs sneller een burn-out kan krijgen.

Moet je alles skippen uit de onbalans voeding? Nee! Doe ik ook niet. Een lekker glas rode wijn, een patatje of een latte gaan er op zijn tijd meer dan goed in. Maar voel ik me rusteloos of geprikkeld, dan even niet.

Herken jij je in hooggevoeligheid en houd je er rekening mee met wat je eet?

2016-02-18T08:50:46+00:00 Inspirerend, Voedingsfilosofie|31 Reacties

31 Comments

  1. Sebastiaan 6 mei 2018 om 10:49 - Antwoorden

    Hoi jolijn,

    Hoor hier wel bekende verhalen.
    Ben ook een snoeperd als ik me ff niet lekker voel.
    Wil mijn voeding ook veranderen ook omdat ik gestopt ben met roken en mij nu aan het richten ben op mijn voeding wat best moeilijk is, want ik eet echt alles aan elkaar wat maar los en vast zit.
    Ik ga voeding proberen uit jouw verhaaltje.
    Verder nog een vraag voor de drukke ruimtes en vele mensen en geluiden.
    Ik vond het vroeger geen probleem maar nu vind ik het verschrikkelijk en stijgt het mij allemaal naar mn hoofd.
    Ben ik dan te over geprikkeld ?

  2. […] het saai leven? Niet meer naar feestjes gaan? Nee. Dat heeft er niets mee te maken. Ik ben zelf een hsp’er die van prikkels houd. Ik heb dus echt nodig om het huis uit te gaan, te gaan dansen, evenementen […]

  3. Martina 28 oktober 2016 om 08:04 - Antwoorden

    Ik ben nu 73 jaar en weet pas sinds 4 jaar dat ik een HSPer ben. Toen ik er achter kwam viel er heel veel op z’n plaats. Alle gevoelens van anders zijn. De onverklaarbare buien, de “Weltschmerz”. Altijd moe en tegelijk heel energiek. Het eten uit ongenoegen. Het mezelf omlaag halen: Zie je wel dat ik niks kan, zie je wel dat niemand mij aardig vindt.
    Door jou website en alle reacties weet ik nu dat ik zeker niet de enige ben. Erkenning en vooral herkenning is belangrijk. Ik voel me sterker hierdoor. Dank jullie allemaal voor je openhartigheid.
    Wat voeding betreft ben ik op de goede weg, maar tja suiker en zwarte thee blijven een hekel punt. Ga ik aan werken. Hartelijke groeten.

    • Jolijn 29 oktober 2016 om 13:24 - Antwoorden

      Wow wat fantastisch Martina! Mooi dat je nu weet dat er zoveel mensen zijn die zeer gevoelig zijn. Ik denk eigenlijk dat iedereen heel gevoelig is, maar sommige mensen zijn zich er al bewuster van. Heel herkenbaar het ‘altijd moe en tegelijk heel energiek’. Dank voor je reactie! Liefs Jolijn

  4. Jacqueline Vossen 11 maart 2016 om 21:01 - Antwoorden

    Hallo Jolijn, het is alsof ik mijn eigen verhaal zit te lezen. Zo het zelfde…… Van balans en onbalans voeding had ik nog niet gehoord. In de regel eet ik gezond. De koffie is voor mij ook een moeilijke en de alcohol ook wel.

    Liefs, Jacqueline

    • Jolijn 12 maart 2016 om 12:50 - Antwoorden

      Ha Jacqueline,

      Mooi dat je je erin herkend. En uitdagingen zullen er altijd blijven! Ieder klein stapje in de goede richting is er een 🙂

  5. Jora 10 maart 2016 om 16:45 - Antwoorden

    Heel herkenbaar! Fijn om te lezen 🙂 dank voor de tips.

  6. Marjan 2 maart 2016 om 19:13 - Antwoorden

    Mooi artikel waar ik mezelf enorm in herken. Met mijn voeding kan ik gelukkig al heel goed omgaan maar dat kopje koffie bij een dipje is soms zo moeilijk te weerstaan!

    • Jolijn 3 maart 2016 om 08:10 - Antwoorden

      Haha, ja ik ken het gevoel! En dat is soms toch ook helemaal oké om er even aan toe te geven. Maar gelukkig zijn er superfijne alternatieven. Vooral de Golden Milk Latte of een Matcha Latte vind ik heerlijk.

  7. Ilse 29 februari 2016 om 12:41 - Antwoorden

    Ik vind het juist enorm moeilijk om de dagen dat ik overprikkeld ben goed op mijn voeding te letten. Dan heb ik juist zin in koffie, chocola, chips/nootjes etc. en omdat in zo’n bui het huilen me vaak nader staat dan het lachen word ik op een of andere manier ook dwars en eet ik dus juist de ongezonde dingen. Dat zal natuurlijk niet helpen, maar het lukt me juist dan niet om het anders te doen omdat ik dan al zo enorm gespannen ben en die spanning niet mijn lijf uit krijg. Deze blijft in mijn bovenlichaam rondzingen als het ware met een knoop in mijn maag en een brok in mijn keel tot gevolg en vaak ook een zwaar hoofd. De discipline om op die momenten iets goed te kiezen is er eenvoudigweg niet.
    Heb jij dat ook gehad? En hoe heb je dat omgedraaid? Ik wil me op dat soort dagen het liefs in een winterslaap terugtrekken maar dat gaat vaak niet en moet ik dus gewoon aan het werk waardoor alles vaak nog erger wordt want nog meer prikkels die door de onbalans die er dan al is nog veel scherper binnenkomen…
    Groetjes ilse

    • Jolijn 29 februari 2016 om 12:59 - Antwoorden

      Ik snap je helemaal. Ik ken de cravings naar ongezonde dingen maar al te goed. Vooral als ik moe of overprikkeld ben. En het lukt me ook zeker niet altijd om die craving te beheersen. En dat is ook oké. Maar wat mij vaak helpt is me eerst even bewust te worden van wat ik voel. Dus als ik zoiets heb van: KOFFIE, dan sta ik even bij het gevoel stil. Dan ga ik eerst proberen wat anders te doen, zoals sporten of gewoon even 10 minuten naar buiten. Als ik dan nog steeds koffie wil en ik voel me al heel geprikkeld dan vervang ik het bijvoorbeeld door een heerlijke Golden Milk Latte, een Noffie of een Matcha Latte. Bij mij helpt het ook enorm om geen chocola etc. in huis te halen. Als ik er dan zin in heb dan moet ik het eerst zelf maken en dan merk ik dat ik dan toch sneller even een smoothie maak of een appel pak. Het gaat allemaal om kleine stapjes. Word je steeds iets bewuster van je neigingen en probeer te kiezen voor gezondere opties. X Jolijn

      • josien 4 augustus 2016 om 11:05 - Antwoorden

        Wat Ilse zegt… zó herkenbaar. Die verschijnselen van spanning in onderlichaam, hoofd, brok in keel. Eerder las ik iets van een ritje door druk verkeer en dan een tukkie willen doen: ook zo waar. Waar ik de meeste moeite mee heb is nee zeggen tegen mensen. Afspraken niet door kunnen laten gaan omdat ik dan ga spookrijden bijvoorbeeld (is echt gebeurd, wát een wake up call kreeg ik toen!). Wat ik dan ga /doen is mezelf heel erg omlaag halen. Ik ben labiel, zwak, ik kan het niet dus…. en dat huilend. Zodat iedereen maar in vredesnaam medelijden heeft en begrip gaat tonen. Zo erg vind ik dat. Hebben meer mensen dat?

        • Jolijn 4 augustus 2016 om 15:14 - Antwoorden

          Ja, had ik ook erg tijdens mijn burn-out. Is normaal. Laat het maar gebeuren, je bent je er al bewust van. Dat is stap 1. Heel goed voor jezelf zorgen en als je het op voelt komen tijd voor jezelf nemen. No matter what. En je bent altijd goed genoeg! Liefs

    • Su 20 februari 2018 om 14:47 - Antwoorden

      Hoi dit is net of ik mezelf hoor! Ik heb precies hetzelfde. Ik word dwars en eet nog slechter en neem een extra kopje koffie. Vandaag ook weer. Heb juist zin om vanalles te doen terwijl ik rust moet nemen omdat ik uit balans ben. Neem geen rust. Prop maar wat naar binnen. Mn energie gaat ook snel op. Brand hard maar kort zeg maar.

      • Jolijn 26 februari 2018 om 10:32 - Antwoorden

        Het is al super dat je het opmerkt van jezelf. Probeer veel in de buurt te zijn van natuur en water. Water blust je vuurtje ook weer. Natuur is voor mij echt het allerbeste medicijn voor alles 🙂

  8. Marvin 19 februari 2016 om 07:38 - Antwoorden

    Heel interessant dit. Ik herken me in het beeld dat je schetst, al sta ik er nooit echt bij stil dat ik misschien hoogsensitief ben. Ik heb dan mijn voeding hier ook niet op afgestemd, misschien wel goed om hier eens naar te kijken 🙂

    • Jolijn 19 februari 2016 om 07:55 - Antwoorden

      Mooi dat je er iets in herkent! Op internet is al heel veel te lezen over hoogsensitiviteit. Je kunt eens een paar dagen experimenteren met de voeding die ik hierboven beschrijf en kijken wat er gebeurt.

      Groetjes Jolijn

  9. Albert Zwerver 18 februari 2016 om 19:48 - Antwoorden

    Wat is er mis aan groene thee , hoewel ik ook gek ben op chai

    • Jolijn 19 februari 2016 om 07:53 - Antwoorden

      Ha Albert,

      Er is op zich niks mis met groene thee. Het bevat alleen cafeïne waardoor het een oppeppend effect heeft. Ik drink het liever niet als ik me al onrustig of moe voel.

      Groetjes Jolijn

  10. Jolijn 18 februari 2016 om 14:37 - Antwoorden

    Ha Kristel,

    Ik weet van sensorische gevoeligheid niet veel, maar ik denk dat iedereen met of zonder extreme gevoeligheid baat kan hebben bij een uitgebalanceerd voedingspatroon. En ik denk zeker dat kinderen met sensorische gevoeligheid in ieder geval nog meer geprikkeld kunnen raken door ‘onbalans voeding’.

    Liefs Jolijn

  11. Eliza 18 februari 2016 om 11:33 - Antwoorden

    Hoi Jolijn,
    Mooi om te lezen en heel herkenbaar! Ik probeer er echt rekening mee te houden qua voeding en ik merk ook dat het effect heeft. Als ik een tijdje wat ‘slechter’ eet dan krijg ik onherroepelijk een dip en dan weet ik weer “O Ja, mijn voeding, rust nemen en aan mezelf denken’. En eigenlijk is gezond eten ook gewoon veel lekkerder, alleen die verleiding van chocolaatjes en koekjes is soms zo groot.
    Ga zo door! Ik lees hier graag meer over.
    Groetjes Eliza

    • Jolijn 19 februari 2016 om 07:53 - Antwoorden

      Ha Eliza,

      Ja, klopt! Dat heb ik ook. Na een tijdje te veel taartjes en koffietjes word ik automatisch teruggefloten. Gelukkig heb ik tegenwoordig een hele goede balans tussen gezond eten en af en toe mezelf écht even verwennen met ‘minder goed’ eten.

      Blij dat je het leuk vindt om te lezen!

      Liefs Jolijn

  12. Dunjah 18 februari 2016 om 10:46 - Antwoorden

    Deze sla ik op! Heel fijn!
    Mag ik vragen waarom groene thee een onbalans voeding? Het was altijd zo’n thee onder de noemer: gezond etc. En witte thee?

    Alvast bedankt voor je reactie.

    Groeten,

    Dunjah

    • Jolijn 19 februari 2016 om 07:50 - Antwoorden

      Goedemorgen Dunjah,

      Fijn dat je er iets aan hebt! Super.

      Groene en witte thee bevatten cafeïne en hebben dus een oppeppend effect. Vandaar dat ik het meestal mijdt als ik me al onrustig of moe voel. Ik merk ook altijd dat ik er een flinke kick van krijg. Niet iedereen heeft hier natuurlijk in dezelfde mate last van!

      Liefs Jolijn

  13. Desi 18 februari 2016 om 09:44 - Antwoorden

    Ik herken me enorm in het type HSP’er dat je beschrijft. Ik vind het ook heerlijk om erop uit te gaan en om uren te dansen, maar alleen op momenten dat ik daar genoeg energie heb. Handig lijstje heb je gemaakt. Grappig om te zien dat ik eigenlijk al automatisch zo veel mogelijk ‘balans voeding’ tot me neem. en onbalans voeding al zoveel mogelijk probeer te vermijden. Alleen koffie vind ik af en toe nog heel lastig, zeker als ik moe ben. Ik weet dat het op lange termijn totaal niet helpt, maar op korte termijn kan koffie zo fijn zijn.

    • Jolijn 18 februari 2016 om 14:43 - Antwoorden

      Ha Desi, fijn dat je je er in herkend! En ik snap het helemaal hoor met koffie. Ik heb die neiging ook soms. Maar het voelt ook zo goed om het niet te doen. Vandaag was ik ook heel moe na een lange dag gisteren en heb een heerlijke pompoensoep en een golden milk latte gemaakt. Knap er dan meteen van op!

      Liefs Jolijn

  14. Dominique 18 februari 2016 om 09:43 - Antwoorden

    Hi Jolijn,

    Mooi dat je naast recepten ook aandacht besteedt aan de invloed die het op ons lichaam heeft.

    Ik denk dat nog niet voldoende mensen zich hier bewust van zijn. Heel nuttig. 🙂

    • Jolijn 18 februari 2016 om 14:38 - Antwoorden

      Dank je! Fijn dat jullie er iets aan hebben :-)!

  15. Kristel 18 februari 2016 om 09:35 - Antwoorden

    Hei Jolijn,
    Dit was het goeie moment voor mij om dit te lezen, bedankt! 😉 Zou diezelfde voeding ook invloed kunnen hebben op mensen (ik denk nu specifiek aan kinderen) met sensorische gevoeligheid?

    Groetjes,
    Kristel

    • Jolijn 18 februari 2016 om 14:38 - Antwoorden

      Ha Kristel,

      Ik weet van sensorische gevoeligheid niet veel, maar ik denk dat iedereen met of zonder extreme gevoeligheid baat kan hebben bij een uitgebalanceerd voedingspatroon. En ik denk zeker dat kinderen met sensorische gevoeligheid in ieder geval nog meer geprikkeld kunnen raken door ‘onbalans voeding’.

      Liefs Jolijn

Geef een reactie