Energiebommetjes

De laatste dagen probeer ik steeds meer rauw te eten en ik voel me geweldig! Tegelijkertijd lees ik het boek van David Wolfe waardoor ik ontzettend geïnspireerd raak. Grappig, want raw sprak met nooit echt aan… Nu ik het zelf meer probeer toe te passen (meer stukken fruit, meer salades, smoothies, juices, raw chocolate) voel ik me zo energiek en licht dat ik er meer onderzoek naar wil doen. Helemaal raw zal ik echter nooit worden. Ik moet er niet aan denken om mijn banana pancakes en pompoensoepjes te missen.

Vandaag deel ik 5 tips waardoor je je veel energieker zult voelen:

1. Start je dag met lichte beweging. Dit kan zijn yoga, pilates, joggen, fietsen, zwemmen of wat jij zelf het leukst vindt. Ik begin mijn dag bijvoorbeeld altijd met minimaal 20 minuten yoga. Door direct in de morgen te bewegen komt je systeem op gang en gaat je energie stromen. Als je zelf geen inspiratie hebt dan vind je op YouTube veel leuke yoga- en pilatesfilmpjes.

2. Kies voor een ontbijt dat je de komende uren alles geeft wat je nodig hebt! Denk aan een enorm grote groene smoothie, boekweit of overnight oats met veel chiazaadjes en banaan. Voor een extra boost kies je voor en groene sap van bijvoorbeeld een peer, spinaziebladeren, komkommer en peterselie.

3. Zet je doelen voor de dag op papier en maak de lijst niet te lang. Je kunt toch niet alles doen. Door vast te leggen wat je die dag gaat doen (eventueel tijdsindeling) hoef je niet de hele tijd na te denken en keuzes te maken. Dit scheelt bij mij altijd enorm.

4. Zorg ervoor dat je buitenkomt. Iedereen heeft frisse lucht en zon nodig (ok, is lastig hier in NL), maar van de hele dag binnenzitten wordt je suf. Trek je regenpak aan de loop een half uurtje door het park, ga even de stad in of ren een rondje. Je voelt je gegarandeerd beter.

5. Kantoorbaan? Zet ieder half uur je alarm en doet dan even 5 minuten iets anders dan achter de computer zitten. Nee, hiermee bedoel ik niet je I-Phone checken ;). Stretch je uit, loop rond door je kantoor, bel een vriend voor een kort gesprek, maak een praatje met een collega. Vooral praten met mensen geeft mij altijd weer veel energie en nieuwe ideeën. Word geen computerzombie!

On-the-Go Energiebommetjes met dadels en pompoenpitten


1 cup (medjoul) dadels
1 cup pompoenpitten
2 el agavesiroop
2 el donkere tahin
1 el chiazaadjes
snufje zeezout

Mix alle ingrediënten in de keukenmachine en vorm er ronde balletjes van (of repen).

Ideaal als tussendoortje of verkruimeld over de banana soft serve.


Print and PDF

Reacties:

  1. amitaf says

    ik heb vandaag gemaakt, en geproeft, Echt verukkelijk lekker…
    ik heb een foto bij mijn facebook.. bedankt voor heerlijk recepten.. ik volg je altijd

  2. Margot says

    Hi Jolijn!
    Wat een leuke blog weer! Ik eet veganistisch en ben me nu ook aan het verdiepen in raw food. Ik wil de inname daarvan gaan verhogen om uiteindelijk een tijdje rauw te eten en te kijken hoe ik me daarbij voel (hoor zulke fantastische verhalen)
    Ook ik zal nooit 100% rauw worden, want daarvoor hou ik teveel van verwarmende gerechten. Nu wil ik een boek van David Wolfe gaan bestellen, maar hij heeft meerdere boeken geschreven… mag ik vragen welke jij aan het lezen bent?

  3. says

    Weer een superleuke blog zeg! En goeie tips!

    Ik vind het ook goed dat suzanne een kanttekening zet. Ik weet niet zoveel van de shiatsu, maar lees graag over ayurveda, die ook uitgaat van individuele behoeftes van een mens. Zij gaan uit van drie ‘typen’ mens (dosha’s) en ik ben bv. Vata. Dat houdt in dat ik bv. ook niet veel rauw moet eten, want ik ben ook een kouwelijk type, zoals suzanne die omschreef. Voor mij is het dus ook beter om groenten en fruit te verwarmen of te koken. En dat kan voor een ander dus weer anders zijn. Daarom vind ik het ook wel cool dat je in een vorige blog Jolijn, benoemde dat je altijd goed luistert naar je eigen lichaam. Erg belangrijk! :-)

    Liefs, Shanna

    http://shanssilentscreams.blogspot.nl

  4. Suzanne says

    Ik wil een kanttekening plaatsen bij het eten van raw food. Zeker nu het hartje winter is…

    Ik ben shiatsu therapeut van beroep. Shiatsu gaat uit van een yin yang wereldbeeld. Yin en yang zijn altijd in beweging en interactie met elkaar, maar in de ideaalsituatie zijn yin en yang in evenwicht.

    Ieder mens heeft een yin of yang tendens: de één draagt een dikke wollen trui en telt de dagen af tot de lente begint (yin), de ander vraagt zelfs hartje winter nog of de verwarming alsjeblieft uit mag (yang). Ook voedingsmiddelen kun je onderverdelen in yin en yang, resp. verkoelende en verwarmende voedingsmiddelen. En zoals altijd met yin en yang, bereik je ook qua voeding het beste resultaat als yin en yang in balans zijn.

    Veel vrouwen in Nederland eten overwegend verkoelende producten (yin): rauwkost, uitheems/tropisch fruit, melkproducten (de lezers van jouw blog uitgezonderd ;-), sapjes of frisdrank uit de koelkast, suiker. Met als gevaar dat je spijsverteringsstelsel teveel afkoelt, en je ‘je kacheltje’ niet optimaal kan laten branden, met alle klachten van dien. Dat gevaar ligt ook op de loer bij raw food.

    Met name mensen met weinig energie, kou-klachten (koud in de winter. Koude handen, voeten, billen!), opgeblazen gevoel, slechte stoelgang, winderigheid, vocht vasthouden, een ongeconcentreerd of onrustig gevoel, bleke gelaatskleur, acne, zou ik willen vragen twee keer na te denken voor ze zichzelf een voedingspatroon van raw food voorschrijven. Helemaal in de winter, het yin seizoen.

    Wat dan wèl eten? Veel groenten en fruit koken, verwarmde granen en granenvlokken (boekweit, mais, polenta, spelt, gierst, rijst, enz.), bonen. Bovendien is het niet een kwestie van verbieden. Maar ik pleit voor een evenwicht van yin en yang, ook in je voedingspatroon.

    PS De voedingsleer volgens yin en yang kent nog vele andere aspecten. Maar ik wil hier geen eindeloos verhaal van maken. Natuurlijk mag je me altijd vragen stellen

    Ik hoop dat je dit niet als zure kritiek opvat. Want ik lees erg graag je blog! ‘t Is bedoeld als verrijking!

    • Mia says

      helemaal akkoord met Suzanne. Wij wonen sinds een jaar in Spanje en hebben uiteraard niet de winter uit België/Nederland maar we blijven toch rekening houden met de seizoenen wat onze voeding betreft. Het helpt echt! Pompoen bijvoorbeeld is een super “warmte”-bron.

    • Loes hartman says

      Suzanne, goed dat je deze reactie geeft! Ben het er helemaal mee eens. Niet voor iedereen is raq food gezond. Helemaal in dit seizoen kan raw food juist klachten geven. Heb zelf ook echt de ervaring dat verwarmende voeding heel belangrijk kan zijn voor de spijsvertering.Net als Jolijn pik ik bepaalde elementen uit de raw food maar eet ook lekker mijn warme pap en pannenkoekjes enz..
      Heb jij ook een praktijk, Suzanne? Zo ja waar?
      Groetjes Loes

    • Jolijn says

      Hi Suzanne!

      Leuk dat je zo’n uitgebreide reactie hebt gegeven. Ik sta ook zeker open voor andere meningen over voeding. Zelf vind ik het heel fijn om naar mijn lichaam te luisteren en ik merk dat ik veel meer energie heb al ik meer rauw eet. Dat wil echter niet zeggen dat ik dit 100% wil doen, want soep en een lekkere rijstschotel zou ik nooit willen missen. Ik denk echter wel dat het voor veel mensen voordelig kan zijn meer salades, smoothies en sappen te eten/drinken, omdat er nog veel ‘leven’ inzit, ons lichaam reinigt en veel energie verschaft. Het beste is om heel goed naar de signalen van je lichaam te luisteren en dat betekent ook dat ik vanmiddag een heerlijke pittige pompoensoep at.

  5. Loes Hartman says

    Bedankt voor je tips!
    En heerlijk die energie bommetjes..ik maak ze vaak en varieer steeds weer.
    Ook heerlijk erdoor is raw cacaopoeder of raw cacao nibs voor een crunchy bite!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>